Wat is de levensduur van een autoband? En hoe herkent u een versleten band?

Dit zijn belangrijke vragen voor iedere auto eigenaar. Zoals brood beschimmeld, metaal roest en mensen rimpels krijgen, zo slijten banden.

Maar u rijdt niet veilig op versleten banden. U zal snel merken dat u minder grip op de weg hebt en het kan zelfs zijn dat u wegglijdt over een nat of besneeuwd wegdek. En dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling.

Het is daarom belangrijk dat u zelf de staat van uw banden kunt controleren. U weet dan precies wanneer de band versleten is. Dan kunt u uw banden tijdig vervangen voor nieuwe banden. Dat betekent dus dat u veilig kunt blijven rijden.

Maar hoe? Ik geef u de belangrijkste informatie en tips.

Wat is de DOT-code?

U kunt zelf op de band nagaan hoe oud uw band is. Dit staat op elke band in de zogenaamde DOT-code. Een DOT-code heeft vijf cijfers met eromheen een dunne lijn.

  • De eerste twee cijfers verwijzen naar de productieweek.
  • De derde en vierde cijfers verwijzen naar het productiejaar.

Bijvoorbeeld de DOT-code 2011. De band is dan geproduceerd in de 20e week van het jaar 2011. De DOT-code 0805 op een band laat zien dat de band eind februari is geproduceerd in het jaar 2005.

Er zijn ook DOT-codes die uit drie cijfers bestaan met een speciaal symbool. Deze banden zijn gemaakt tussen 1990 en het jaar 2000. Ook hier verwijzen de eerste twee cijfers naar de productieweek en het laatste cijfer naar het jaar. Deze banden zijn al erg oud en hier kunt u dus beter niet meer op rijden.

En tenslotte zijn er DOT-codes met drie cijfers zonder een symbool. Deze banden zijn geproduceerd in de jaren ’80 en dus al erg oud. Ook hier kunt u beter niet meer op rijden. Een fles wijn wordt met de jaren beter, maar een autoband niet. Bij een oude autoband wordt het rubber broos en heeft u een sterk mindere grip op de weg.

Hoe lang gaat een band mee?

Dit verschilt natuurlijk aanzienlijk. De levensduur van een autoband is sterk afhankelijk van het gebruik. Bij intensief gebruik, gaat de band aanzienlijk korter mee dan bij licht gebruik. Bijvoorbeeld bij autobanden onder een auto van een gepensioneerde vrouw die haar auto vooral gebruikt om boodschappen te doen in het dorp.

Maar ook verkeerde opslag heeft een effect op de staat van de band, maar dit effect is natuurlijk minder intens dan het effect van intensief gebruik.

Maar de band kan natuurlijk op allerlei manieren verouderen. Een band slijt door gebruik, maar verouderd ook wanneer de band niet wordt gebruikt. Ook zonlicht, weeromstandigheden, het aantal kilometers dat met de band is gereden, belasting en de bandenspanning hebben een effect op de band.

Door al deze verschillende factoren is er geen eenduidige levensduur van een autoband. U dient echt rekening te houden met al de factoren van gebruik en externe omstandigheden.

U kunt dus beter de staat van een band herkennen.

Hoe herkent u een oude band?

U kunt ten eerste dus het productiejaar van de band achterhalen door de DOT-code op de band te lezen, zoals hierboven wordt beschreven.

Het is niet verboden om op een oude band te rijden. Maar u moet zich realiseren dat uw band met elke dag verouderd. Zowel bij intensief gebruik als wanneer de auto stilstaat of de band is opgeslagen. Al het gebruik heeft schuring en slijtage als gevolg.

Met oude banden heeft u:

  • Een verminderde grip op de weg wanneer het profiel is versleten.
  • Langere remweg, wanneer het loopvlak is versleten.
  • Minder rijcomfort door het verharde van het rubber.
  • Hogere tractie en daardoor een hoger brandstofverbruik.

Profieldiepte meten: Herken de staat van de band

Volgens de wet dienen autobanden een minimale loopvlakdiepte hebben van 1,6 millimeter. Maar zelfs een loopvlakdiepte van 1,6 mm zorgt voor een aanzienlijk mindere grip op de weg en een langere remweg. Dat is dus niet meer heel veilig rijden. U kunt dus beter op tijd uw banden verwisselen en niet de 1,6 mm profieldiepte afwachten.

Ons advies: Bij winterbanden kunt u beter uw banden vervangen wanneer de de loopvlakblokken minder dan 4 mm diep te zijn, en bij zomerbanden geldt minder dan 3 mm. Zo voorkomt u gevaarlijke slipsituaties of aquaplanning.

Met een profieldieptemeter kunt u zelf de diepte van het profiel van uw band meten. U koopt een profieldieptemeter bij een autogarage of autozaak. Zorg dat de profieldiepte nooit minder wordt dan 1,6 mm, maar bij voorkeur niet onder de 3 mm. U meet de profieldiepte het beste op verschillende plekken op de band om een juist beeld te krijgen.

Er is ook een andere manier om de profieldiepte van uw autobanden te meten. Namelijk met een 1 euro muntstuk. Stek deze in het profiel van de banden. Ziet u het gouden randje van de munt wanneer u het muntstuk in het profiel steekt? Dan is er minder dan 3 mm profieldikte. Dan kunt u uw banden het beste laten controleren en vervangen door een autogarage.

Houdt er rekening mee dat winterbanden over het algemeen een dikker profiel hebben dan zomerbanden. Wanneer u dus de 3 mm als uitgangspunt gebruikt, zit u altijd goed.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven